داوه،داق داق آباد

پایگاه اینترنتی داق داق آباد

پایگاه اینترنتی داق داق آباد

این پایگاه اینترنتی داقداق آباد -داوه- است. لطفا با ارسال مطلب،خبر،عکس و.. ما را کمک کنید. یا حداقل با ارسال نظر در بخش « نظرشما» بر ما منت بگذارید.

نویسندگان

تاریخ افراد و شخصیتهای داقداق آباد- مرحوم آخوند احمد قلی

مناره


☘ = آیا می دانید اصطلاح اذان مرده یا همان ائولو اذانو از  کجا رایج شده است؟

☘ = آیا می دانید چه کسی یا کسانی این نوع اذان را می گفتند؟

 برای فهمیدن جوای این سوالات با ما همراه باشید و به ادامه مطلب بروید. 😘

در حدود صد سال پیش در داقداق آباد فردی زندگی می کرد بنام احمد قلی؛احمد قلی آن زمانی که کمتر کسی سواد داشت او علاوه بر خواندن و نوشتن حساب و کتاب هم می دانست.

آخوند احمد قلی

مرحوم احمد قلی خرمن گوتورن بود.

اصطلاح خرمن گوتورن به شخصی اطلاق می شد که حساب و کتاب می دانست و موقع برداشت محصول گندم ،مسئول تقسیم سهم ارباب و رعایا بود و احمد قلی از طرف امیر نظام خرمن گوتورن داقداق آباد بود.

 

مرحوم احمد قلی به غیر از این کار ، مکتب داری هم می کرد و به کودکان روستا خواندن و نوشتن درس می داد. او هنگام فوت اهالی اعمال کفن و دفن میت را هم انجام می داد و همچنین برای مرده نماز میت هم اقامه می کرد. او شخصی مردم دار و مورد اعتماد خان و مردم بود.

 

مردم به احمد قلی به خاطر همین کارهایش "آخوند احمد قلی" می گفتند. در آن زمان اصطلاحا به فردی که مکتب داری می کرد میرزا می گفتند ولی مردم روستای داقداق آباد به ایشان میرزا نمی گفتند، چون خدمات این فرد را بیش از یک میرزا می دانستند.

همچنین آخوند احمد قلی اگر کسی در روستا مرحوم می شد به پشت بام منزل آن مرحوم می رفت و دعای اهل قبور را بلند به صورت اذان تلاوت می کرد.

پشت بام های داوه

دعای اهل قبوری که مرحوم آخوند احمد قلی بالای پشت بام منزل فوت شدگان تلاوت می کرد ، همان دعایی است که معمولا هنگام ورود به قبرستان می خوانیم و بسیار هم ثواب بر آن وارد شده است ..

 

  السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ 🔘یا أَهْلَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مِنْ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ 🔘یا لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ اغْفِرْ لِمَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ 🔘و احْشُرْنَا فِی زُمْرَةِ مَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ.

 

منزل مرحوم آخوند احمد قلی روبروی مسجد امام حسین(ع) تقریبا منزل کنونی آقای عبدی بود. از ایشان فرزند پسری نمانده است. او یک برادر داشت که از برادرش نیز هیچ فرزند ذکوری برجای نمانده است.

 

🌼 لازم به ذکر است تصویری که ابتدا آورده شده است مربوط به ایشان نمی باشد.



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۱
ابوالفضل جعفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی