داوه،داق داق آباد

پایگاه اینترنتی داق داق آباد

پایگاه اینترنتی داق داق آباد

این پایگاه اینترنتی داقداق آباد -داوه- است. لطفا با ارسال مطلب،خبر،عکس و.. ما را کمک کنید. یا حداقل با ارسال نظر در بخش « نظرشما» بر ما منت بگذارید.

نویسندگان

خیابان شهید حاجیلو !؟

جمعه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۰۸ ق.ظ

خیابان شهید حاجیلو !؟

همچنانکه در تصویر می بینید نام خیابان نام یک شهید است. آیا در داقداق آباد شهیدی به این نام وجود دارد که نام خیابان به نام شهید حاجیلو نام گذاری شده است؟

خیابان حاجیلو


🌱تقریبا همه داقداق آبادی ها می دانند که شهیدی به این نام در داقداق آباد وجود ندارد. ما که علت این نامگذاری را جویا شدیم، معلوم شد هیچ دلیل بخصوصی نداشته است . فقط چون دهیاری و شورای اسلامی وقت در سالهای قبل ،تهیه تابلوهای خیابان ها و محله های داقداق آباد را به یک پیمانکار داده بودند و پیمانکار هم  تقریبا همه تابلوها را به یک شکل تهیه نموده است و کلمه شهید را در همه تابلوها چاپ نموده است.
نظر دهیاری و شورای اسلامی در رابطه با نام خیابان مورد بحث " خیابان حاجیلو " بوده است. این اشتباه پیمانکار تهیه کننده تابلوها می باشد.


خب، تا حالا درست. ولی چرا خیابان حاجیلو؟ اصلا حاجیلو یعنی چه؟ چرا باید خیابانی در داقداق آباد به این نام خوانده شود؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم ، این خیابان در بین اهالی به "حاجی محله سی " معروف است.

بررسی ها و تحقیقاتی که انجام داده ایم این نام گذاری در بین اهالی به علت ساکن بودن یک حاجی در این محله بوده است.

 در قدیم سفرهای مردم با اسب و قاطر بود و سفر حج هم تقریبا یک سال طول می کشید و اوضاع اقتصادی مردم طوری بود که به ندرت شخصی توانایی سفر حج را داشت. تا بتواند به مکه رفته و حاجی شود. برای همین فردی هم که می توانست به این سفر معنوی برود در بین اهالی معروف می شد تا جایی که محله ای را که آن حاجی ساکن بود را محله حاجی می گفتند.

این موضوع مختص داقداق آباد نیست . در نقاط مختلف ایران نامیدن محله ای به این صورت معمول بوده است. مثل وجود یک خیابانی در همدان به نام " محله حاجی" . در خیابان شهدای همدان که یکی از خیابان های اصلی همدان است ، محوطه ای وجود دارد که به "چمن محله حاجی" معروف است. در وجه تسمیه این محوطه گفته می شود که در قدیم یک حاجی در این محله ساکن بوده است و برای همین به این نام معروف شده است.

البته نام آن حاجی که در همدان بوده معلوم نیست ولی حاجی داقداق آباد که محله ای به نام ایشان است ، خوشبختانه تا حدودی معلوم است. این شخص پدر بزرگ مرحوم حاج ایشاءا.. غفاری بوده است.

شجره غفاری ها


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۲
ابوالفضل جعفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی